دسته‌بندی نشده

انواع نظارت شبانه: تصویربرداری حرارتی در مقابل دید در شب

دوربین های حرارتی
دوربین های حرارتی و دید در شب

دوربین های حرارتی و دید در شب

انواع نظارت شبانه: تصویربرداری حرارتی در مقابل دید در شب، وقتی صحبت از نظارت و تصویر برداری از یک محیط می شود ، به دلیل تاریکی هوای شب، شب چالش برانگیزترین قسمت 24 ساعته ی یک روز است. دو نوع دوربین اصلی وجود دارد که به شما کمک می کند تا در تاریکی نظارت کنید: *دوربین های تصویربرداری حرارتی *دوربین های دید در شب. این دو دوربین اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند زیرا می توانند از آنها برای نظارت شبانه استفاده شود ، اما این دو فناوری بسیار متفاوتی دارند.

دید در شب

دید در شب

دید در شب(Night vision)

برای شروع توضیح چگونگی دید در شب ، ابتدا باید نحوه عملکرد بینایی انسان را بفهمیم. چشم انسان همواره نور منعکس شده اجسام را می بیند. وقتی می توانیم چیزی را ببینیم ، انرژی نور مرئی را می بینیم که به چیزی برخورد می کند و از آن پس می زند. ما قادر به دیدن در تاریکی نیستیم زیرا هیچ منبع نوری در اطراف وجود ندارد که منعکس شود. دوربین های عادی نیز به همین روش کار می کنند. آنها برای دیدن نیاز به نور منعکس شده دارند.

دوربین های دید در شب همان عملکرد دوربین های معمولی روز را دارند ، اما در مقیاس بزرگ شده. آنها هنوز هم به نور نیاز دارند اما به اندازه دوربین های معمولی نور نیاز ندارند. دوربین های دید در شب هر نور مرئی را جذب می کنند و نور را بزرگ می کنند تا بتوان از آن برای روشن شدن تصاویر استفاده کرد. به همین دلیل ، دستگاه های دید در شب را می توان به عنوان دستگاه های “تقویت کننده تصویر” یا دوربین های “کم نور” نیز نام برد. تصاویر دوربین های دید در شب به دلیل این بزرگنمایی، رنگ سبز دارند یا سیاه و سفید هستند.

دوربین های مادون قرمز روشنایی (IR)

شاید در مورد دوربین های مادون قرمز (IR) نیز شنیده باشید. حتی اگر این دوربین ها مانند دوربین های تصویربرداری حرارتی از انرژی مادون قرمز استفاده کنند، باز هم یکسان نیستند. دوربین های مادون قرمز نوعی دوربین دید در شب هستند زیرا به منبع نور احتیاج دارند. اما آنها به جای یافتن نور برای تشدید ، منبع نور خود را پرداب می کنند. دوربین های IR، پرتوی انرژی مادون قرمز خود را برای روشنایی اشیا پرداب می کنند. انرژی مادون قرمز با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. اما دوربین های IR قادر به دیدن چیزهایی هستند که نور مادون قرمز از اشیا بازتاب می کند.

تصویربرداری حرارتی

دوربین های حرارتی

دوربین های حرارتی(Thermal imaging)

از نظر فنی، دوربین های تصویربرداری حرارتی در واقع دوربین نیستند. بلکه سنسورهایی هستند که انرژی مادون قرمز را تشخیص می دهند (که به آن گرما یا انرژی گرمایی نیز می گویند). ما نمی توانیم انرژی مادون قرمز را ببینیم ، اما می توانیم آن را به صورت گرما احساس کنیم. به همین دلیل است که اصطلاحات “انرژی مادون قرمز” و “انرژی گرمایی” به جای یکدیگر استفاده می شوند. هرچه جسمی یا مکانی گرم تر باشد ، انرژی گرمایی بیشتری نیز از آن ساطع می شود. همه ی اجسام مقداری از سطح خود انرژی گرمایی را ساطع می کنند و به این عمل “اثر گرما” می گویند.

این اثر گرما می تواند از طیف گسترده ای از منابع حاصل شود. به عنوان مثال ، انسان و حیوانات از نظر زیست شناختی انرژی گرمایی خود را ایجاد می کنند. اتومبیل ها و دستگاه های الکترونیکی به صورت مکانیکی گرما تولید می کنند. اجسام دیگر گرما را از خورشید جذب کرده و آن را تابش می کنند.

دوربین های تصویربرداری حرارتی برای تشخیص انرژی مادون قرمز نیازی به نور مرئی ندارند. بنابراین به همین دلیل است که می توان از آنها برای نظارت شبانه استفاده کرد. این دوربین ها فقط گرما را تشخیص نمی دهند. آنها می توانند تفاوت بسیار کمی در گرما را تشخیص دهند. این تفاوت ها به صورت سایه و رنگ متفاوت بر روی تصاویر نمایش داده می شود.

مقایسه ی تصویربرداری حرارتی در مقابل دید در شب

اما تفاوت تصویربرداری حرارتی در مقابل دید در شب، تفاوت اصلی بین دوربین های دید در شب و دوربین های تصویربرداری حرارتی چیزی است که آنها قادر به دیدن هستند. دوربین های دید در شب مانند دوربین های عادی هستند زیرا هر دو از نظر نور منعکس شده چیزها را می بینند. اما دوربین های دید در شب به نور بسیار کمی احتیاج دارند یا نور خود را تأمین می کنند. دوربین های تصویربرداری حرارتی نور منعکس شده را نمی بینند ، آنها به جای آن انرژی گرمایی را می بینند.

یک عیب استفاده از دوربین های دید در شب این است که به دلیل کنتراست ضعیف ، تصاویر آنها به این وضوح نیستند. کنتراست ، تفاوت رنگ بین اشیا است که باعث می شود آنها در برابر یکدیگر برجسته شوند. در تاریکی ، همه چیز عمدتا یک رنگ است. بنابراین با وجود نور بزرگ شده ، دیدن هر چیزی دشوار است. برد این دوربین ها نیز کوتاه تر است زیرا هرچه از منبع نور دورتر می شوند قابلیت مشاهده آنها کاهش می یابد.

دوربین های تصویربرداری حرارتی برای دیدن کنتراست ضعیف نیازی به نور ندارند. برعکس ، دوربین های حرارتی به دلیل توانایی تشخیص تفاوت در گرما، تصاویر با کنتراست زیادی تولید می کنند. در مقایسه با دوربین های دید در شب ، دوربین های حرارتی کارایی بیشتری دارند زیرا می توانند در تاریکی کامل و در هوای سخت مورد استفاده قرار گیرند. با این حال ، این دوربین ها گران هستند بنابراین استفاده از آنها عمدتا به اهداف صنعتی و دفاعی محدود می شود.

سخن پایانی

در این مطلب تصویربرداری حرارتی در مقابل دید در شب را توضیح دادیم، شما می‌توانید دوربین های دید در شب را در فروشگاه سایت مشاهده کنید. امروزه این نوع دوربین ها بصورت کپی شده و بدون گارانتی در خیلی از مکان ها بفروش می رسد. مجموعه ی هوشمند سازان پیشرو آذر سیستم های امنیتی و حفاظتی با گارانتی اصالت و پشتیبانی و نصب 24 ساعته برای همه ی هموطنان ایران فراهم نموده است. برای دیدن محصولات و انواع دوربین های برند های مطرح دنیا به  فروشگاه مجموعه ی هوشمند سازان پیشرو آذر مراجعه کنید.

 

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید